15 June 2012

1100 Hadits Terpilih


1. Jauhilah kezaliman sesungguhnya kezaliman adalah kegelapan pada hari kiamat. Jauhilah kekikiran sesungguhnya kekikiran telah membinasakan sebelum kamu mereka saling membunuh dan menghalalkan apa-apa yg diharamkan.

2. Barangsiapa berjalan bersama seorang yg zalim utk membantunya dan dia mengetahui bahwa orang itu zalim maka dia telah ke luar dari agama Islam. {HR.Ahmad dan Ath-Thabrani}

3. Do’anya seorang yg dizalimi terkabul meskipun dia orang jahat dan kejahatannya menimpa dirinya sendiri.

4. Waspadalah terhadap do’a orang yg dizalimi. Sesungguhnya antara dia dgn Allah tidak ada tabir penyekat.

5. Sesungguhnya Allah Azza Wajalla menangguhkan azabnya terhadap orang zalim dan bila mengazabnya tidak akan luput. Kemudian Rasulullah membacakan doa dalam surat Hud ayat 102: Dan begitulah azab Tuhanmu apabila Dia mengazab penduduk negeri-negeri yg berbuat zalim. Sesungguhnya azab-Nya itu adl sangat pedih lagi keras.

6. Allah Azza Wajalla berfirman : Dengan keperkasaan dan keagunganKu Aku akan membalas orang zalim dgn segera atau dalam waktu yg akan datang. Aku akan membalas terhadap orang yg melihat seorang yg dizalimi sedang dia mampu menolongnya tetapi tidak menolongnya.

7. Kebaikan yg paling cepat mendapat ganjaran ialah kebajikan dan menyambung hubungan kekeluargaan dan kejahatan yg paling cepat mendapat hukuman ialah kezaliman dan pemutusan hubungan kekeluargaan.

8. Bila orang-orang melihat seorang yg zalim tapi mereka tidak mencegahnya dikhawatirkan Allah akan menimpakan hukuman terhadap mereka semua. {HR. Abu Dawud}

9. Barangsiapa menzalimi orang lain terhadap sejengkal lahan maka kelak dia akan dililit dgn tujuh bumi.

Sumber: Buku 1100 Hadits Terpilih - Dr. Muhammad Faiz Almath - Gema Insani Press